Volvo autoverzekering

Volvo autoverzekering

Volvo (Zweeds:Volvo AB) is een Zweeds automerk. Het merk is op 10 augustus 1926 opgericht als onderdeel van de kogellagerfabrikant tijdens een directievergadering.

Tijdens de jaren onder Assar groeide Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op vrachtwagengebied. SKF leende Volvo geld, Volvo kocht de motorenleverancier Penta en de versnellingsbakkenleverancier en nam na de Tweede Wereldoorlog een grote stap op de wereldpersonenautomarkt met de PV444. Toch zou pas bij het aantreden van Gunnar in 1956, als opvolger van Assar en Gustaf Larson, Volvo werkelijk groeien.

Volvo op de Amerikaanse markt

Onder de periode Gunnar zette Volvo een sterke voet op de Amerikaanse markt. Bovendien expandeerde Volvo krachtig met behulp van geheel nieuwe fabrieken in Göteborg en Gent.

En Volvo knipte de banden door met SKF. De opvolger van Gunnar, Pehr, zette de expansie voort. Volvo zou in de ogen van Pehr een breed bedrijf moeten worden en werd dat ook. Onder andere olie en etenswaren werden aan het concern toegevoegd. Deze branchevreemde takken zouden de transportdelen van Volvo mede moeten gaan financieren, samen met de Volvo autoverzekering.

In 1974 nam het de personenwagendivisie van DAF over. Men produceerde nog tot het einde van de jaren zeventig DAF-modellen met een Volvo-naamplaatje. De als Volvo 343 gebouwde auto was een doorontwikkeling op de geplande DAF 77 (in sommige bronnen wordt verondersteld dat het de DAF 88 zou zijn).

Het imago van Volvo

Volvo kampte in de jaren ’80 met een enigszins suf imago, met de Volvo 240 en de Volvo 740 als belangrijkste producten en men besloot te investeren in een sportievere auto.

Dat resulteerde in de in 1991 geïntroduceerde Volvo 850, het duurste product uit het bestaan van Volvo. Twee jaar later zou het in verhouding spotgoedkope product, de Volvo 240, uit productie gaan. Op 7 mei 1993 viel het doek voor de allerlaatste 240.

In 1998 besloot Volvo, als een betrekkelijk kleine speler op de markt voor personenauto’s maar als een belangrijke speler op de vrachtwagenmarkt, de personenwagendivisie te verkopen.

Het Amerikaanse automerk Ford kocht het in 1999. De vrijgekomen fondsen werden aangewend door Volvo Trucks om Renault Trucks te kopen, nadat een geplande overname van Scania geen goedkeuring kreeg van de Europese Unie.

De verkoop van Volvo

Eind 2008 kondigde Ford aan de toekomstplannen met Volvo te heroverwegen. Vanwege financiële overwegingen heeft Ford Volvo uiteindelijk in 2010 verkocht aan het bedrijf Geely, samen met de Volvo autoverzekering tak.

Vanaf 1999 was Volvo Cars eigendom van de Ford Motor . Volvo viel onder Fords Premier Auto Group . Ook Aston Martin was een onderdeel totdat het werd verkocht op 12 maart 2007, en Jaguar en Land Rover behoorden totdat Ford beide merken op 2 juni 2008 verkocht aan Tata. In 2008 zocht Ford een overnamekandidaat voor Volvo Cars, echter zowel BMW als Daimler AG haakten af.

In september 2009 bevestigde Fords financieel directeur Lewis dat Ford Volvo wilde verkopen, inclusief de Volvo autoverzekering. Eerder die maand had de Chinese autoproducent laten weten interesse te hebben in de overname van het Zweedse automerk.

In augustus 2010 werd de daadwerkelijke overname door Geely geëffectueerd. Het bedrijf betaalde 1,8 miljard dollar voor Volvo.

Veiligheid van Volvo

Volvo staat bekend om zijn vele veiligheidsinnovaties door de jaren heen. Nog voor er door overheden belangrijke veiligheidseisen gesteld werden nam Volvo een pioniersrol op op het vlak van veiligheid.

De bekendste veiligheidsuitrusting die is uitgevonden door Volvo is de driepuntsgordel. De driepuntsgordel werd in 1959 uitgevonden door Nils Bohlin, een ingenieur bij Volvo.

De driepuntsgordel wordt gezien als de belangrijkste veiligheidsdoorbraak in de autogeschiedenis, iemand die een veiligheidsgordel draagt heeft 50% meer kans om te overleven dan iemand die geen gordel draagt.

Al de huidige modellen van Volvo die getest zijn door EuroNCAP hebben 5-sterren behaald.

Modellen van Volvo

De benaming van Volvo-modellen bestaat altijd uit een of twee letters die het type auto aangeven en een getal bestaande uit twee cijfers.

De C in de benaming staat voor coupé, de S staat voor Sedan, de V voor veelzijdigheid en geeft aan dat het om een stationwagen gaat en de XC-modellen (Cross Country) zijn de modellen met meer bodemvrijheid.

De getallen geven aan hoe groot de auto is, hoe hoger het getal hoe groter de auto.

De Volvo C30, V40, S60 en XC60 worden bij Volvo Cars Gent in Gent, (België) gebouwd. Volvo produceert de C70 in Uddevalla, (Zweden) en de Volvo S80, V60, V70, XC70 en XC90 komen uit Zweden. Geely plant ook een of meerder fabrieken in China, maar hier bestaat nog geen zekerheid rond. Speciaal voor Volvo autoverzekering tak.

Volvo autoverzekering