Ford autoverzekering

Ford autoverzekering

Ford Motor is een Amerikaans automobielconcern dat onder andere auto’s bouwt onder de eigen naam Ford. Auto’s van Ford worden wereldwijd verkocht, naast de Ford autoverzekering.

Daarnaast omvat het bedrijf het Amerikaanse luxemerk Lincoln. Het Amerikaanse merk Mercury werd met ingang van 4 januari 2011 opgeheven.
Land Rover en Jaguar behoorden enige tijd tot het concern maar zijn in 2008 in handen van Tata overgegaan. Ford is voor 13% eigenaar van het Japanse Mazda. In 2010 was het concern de op vier na grootste autobouwer ter wereld.

In 2009 boekte Ford een nettowinst van 2,8 miljard, en in 2010, een nettowinst 6,6 miljard, wat Ford weer winstgevend maakt na jaren van nettoverlies.

Ford had in 2011 wereldwijd ongeveer 154.000 werknemers in 70 fabrieken in dienst. Het bedrijf heeft ruim 24.000 verkooppunten. In 2011 verkocht Ford 5,7 miljoen voertuigen en een gedeelte hiervan had de Ford autoverzekering afgesloten.

Recent

Op 30 december 1987 nam de Park Ridge , een bedrijf opgericht door Ford, het autoverhuurbedrijf The Hertz over. In 1993 fuseerden die twee en een jaar later werd Hertz overgenomen door Ford dat 54% in handen kreeg.

In 1997 bracht Ford 19% van Hertz naar de beurs. In maart 2001 werden 18,5% van die aandelen terug gekocht.

In december 2005 werd Hertz voor $ 5,6 miljard (€ 4,4 miljard) verkocht aan een groep Amerikaanse investeringsmaatschappijen. Met inbegrip van een schuldenberg van $ 9,4 miljard (€ 7,4 miljard) is de verkoop $ 15 miljard (€ 11,8 miljard) waard. Ford wilde met de verkoop geld in het laatje brengen en een niet-kernactiviteit afstoten , zoals de Ford autoverzekering.

Begin jaren 90 stond Ford ook aan de basis van de Sport auto. De Ford Explorer uit 1991 was 12 jaar lang de best verkochte SUV in de VS. Die Explorer was in 2000 het onderwerp van zwaar gezichtsverlies voor Ford. Er waren al honderden ongevallen mee gebeurd die Ford weet aan slechte banden. Onder druk van de massale media-aandacht riep Ford 13 miljoen van die banden, die overigens van Bridgestone kwamen, terug, wat de autobouwer 3 miljard (€ 2,36 miljard) kostte. In mei 2001 liet Bridgestone Ford vallen als klant. Na een overheidsonderzoek bleken de banden inderdaad de hoofdoorzaak van de ongevallen te zijn.

Eind jaren 90 waren verschillende autoconcerns, waaronder GM en FIAT, geïnteresseerd in Volvo. Uiteindelijk won Ford de strijd en in 1999 nam het de Zweedse autobouwer over voor $ 6,45 miljard (€ 5 miljard). Dat kon er toen nog af daar Ford dat jaar nog $ 6,57 miljard of zo’n € 5,17 miljard winst maakte o.a. op de Ford autoverzekering. Volvo betekende een versterking van Ford in de markt van luxeauto’s en het was de bedoeling dat zou worden samengewerkt met de andere luxemerken, met name Lincoln en Jaguar.

In 1994 nam BMW de Rover Group over en nam daarmee ook Land Rover in huis. In 2000 verkocht het die laatste aan Ford Motor. Het terreinwagenmerk werd in de in 1999 opgerichte Premier Auto Group ondergebracht en is sindsdien vrij succesvol geweest.

Op 30 oktober 2001 nam William Ford de positie van directeur over en had Ford voor het eerst in meer dan 25 jaar weer een lid van de Ford-familie aan het hoofd.

In het begin van de 21e eeuw ging het financieel niet goed met Ford. Daarom werd besloten tot een reorganisatie, Moves (Grote Stappen) genoemd. Deze reorganisatie kreeg de naam, De Weg Vooruit.

Doelstelling van deze reorganisatie was het reduceren van vaste kosten en een groter aandeel in de Ford autoverzekering markt. Als gevolg daarvan werden vele fabrieken gesloten en ook tienduizenden banen kwamen te vervallen. Door de kredietcrisis werd dit programma vanaf 2008 versneld. In 2011 bestaat Ford daardoor alleen nog maar uit de merken Ford en Lincoln. Alle andere merken werden verkocht (Aston Martin, Jaguar, Land Rover en Volvo), opgeheven of het belang werd teruggeschroefd (Mazda). Sinds 2009 maakt Ford weer nettowinst. Nu online je autoverzekering afsluiten.

Ford autoverzekering