auto

Een sportauto

is een auto die gericht is op een sportieve rijstijl (snelle acceleratie, hoge topsnelheid). Een sportauto is meestal uitgevoerd als coupé die ruimte biedt aan minimaal 2 personen, maar ook vaak als cabrio of targa leverbaar.

De auto heeft vaker een lagere grondspeling en is stugger geveerd om de wegligging te bevorderen. Voor de ideale gewichtsverdeling is de motor vaak vlak achter de bestuurder geplaatst en drijft soms alleen de achterwielen aan, maar ook vierwielaandrijving is veel voorkomend. De motor beschikt over een groter vermogen om de prestaties te verhogen. Sportauto’s maken vaker gebruik van technieken uit de autosport (zoals de formule 1). Een voorbeeld hiervan zijn de keramische remschijven voor betere rem prestaties en de snel schakelende automatische versnellingsbak bediend middels “paddle” schakeling op het stuur. Je kunt eventueel een auto verzekeren zonder rijbewijs

Bekende sportwagen merken zijn:
Aston Martin, Bugatti, Ferrari, Lamborghini, Lotus, Maserati, Porsche, Spyker.

Een terreinauto

is een type auto dat zowel op verharde en onverharde wegen als daarbuiten kan rijden. Meestal heeft een terreinauto grote banden met veel profiel en een flexibele wielophanging.

De terreinauto werd onder andere ontwikkeld vanuit militaire noodzaak, maar daarna ook op de civiele markt geïntroduceerd. De eerste voorlopers waren de half-track’s van Adolphe Kégresse (voor tsaar Nicolaas II in 1913) en die van André Citroën (jaren twintig).

De terreinauto, zoals gebruikt in de Tweede Wereldoorlog door de Verenigde Staten (Jeep) en Duitsland (Volkswagen Kübelwagen) werd ontwikkeld om in het terrein (t.o.v. de verharde weg) uit de voeten te kunnen. Hiervoor werden de auto’s hoger op de wielen gezet (obstakels kunnen hiermee makkelijker genomen worden) en veelal uitgerust met vierwielaandrijving voor betere tractie.

Na de oorlog besloot ook Rover terreinauto’s te bouwen onder de naam Land Rover. Aanvankelijk voor het leger, maar later ook op de civiele markt. Aanvankelijk waren klanten voornamelijk boeren, maar later ook eigenaren van landhuizen.

Om op deze markt in te spelen werd de Range Rover geïntroduceerd. Uitgerust met een V8-motor en luxe aangekleed werd dit een groot succes.
Lada Niva auto in Jekaterinenburg
Ondertussen had Japan voor de eigen markt al militaire terreinauto’s ontwikkeld, maar in de jaren zeventig kwam daar ook de Toyota FJ40 bij voor de civiele markt. Rusland ontwikkelde ook al jaren militaire terreinauto’s, zoals de UAZ UAZ 469. Lada (VAZ in Rusland) ontwierp de Lada Niva en ging deze later ook exporteren naar andere landen.

In de jaren tachtig werden steeds meer automerken actief in de terreinautomarkt. Volkswagen introduceerde de Iltis, Toyota de Toyota LandCruiser, Suzuki haar Suzuki SJ en Daihatsu de Feroza.

In jaren negentig werd de terreinauto in Europa, maar zeker in de Verenigde Staten enorm populair. Om de auto’s anders te marketen werden termen als Sports Utility Vehicle (SUV) en CRUV uitgevonden.
SUV’s zijn auto ‘s die ontwikkeld zijn om voornamelijk op de weg te rijden en daarnaast (beperkte) eigenschappen hebben om in het terrein ook uit de voeten te kunnen. In de VS vallen deze auto ‘s in de klasse ‘lichte vrachtwagen’ en hoeven daarom niet te voldoen aan strengere veiligheids- en milieu eisen die gelden voor personenauto’s.
Terreinauto’s daarentegen zijn ontwikkeld om in het terrein te rijden en niet zozeer op de verharde weg. Hierdoor zijn echte terreinauto’s vaak wat dreinerig en hellen over in bochten.

Multiple purpose vehicle MPV

Wereldwijd de eerste MPV: de Chrysler Voyager
De eerste Europese monovolume op de markt: de Renault Espace

Opel Zafira

Een multiple purpose vehicle (MPV) (Engels, voertuig voor meerdere toepassingen is geschikt) of monovolume is een auto waarmee maximaal zeven personen vervoerd kunnen worden (exclusief de bestuurder zelf), vaak gebouwd op de bodemplaat van een personenauto. In Noord-Amerika worden vergelijkbare voertuigen doorgaans op een bestelwagen gebaseerd, de zogenaamde Minivan. Een ander kenmerk van een MPV is dat hij geen aparte bagageruimte kent. De gehele binnenruimte vormt één grote ruimte. In de Franstalige wereld wordt om die reden wel gesproken van Monovolume of Monospace.

MPV’s – zoals ze doorgaans worden genoemd – zijn er in verschillende grootten: micro, mini, midi en full-size. Oorspronkelijke waren er alleen full-size MPV’s. Deze hadden als kenmerk: minimaal vijf losse stoelen (inclusief bestuurder), verwijderbare stoelen op de 2e en eventuele 3e zitrij, minimaal 190cm laadlengte achter de bestuurder en er moest een fiets verticaal door de achterklep passen. De bestuurder van dergelijke MPV’s kan volstaan met een rijbewijs voor personenauto’s. (Voertuigen voor het vervoeren van meer dan acht personen worden beschouwd als autobus. Hiervoor is wél een apart rijbewijs noodzakelijk.)

De Renault Espace uit 1984 wordt door velen gezien als de eerste Europese MPV. Deze werd vlak na de Chrysler Voyager gelanceerd die wordt gezien als de eerste MPV ter wereld, hoewel de Nissan Prairie in 1981 en de Mitsubishi Space Wagon in 1982 al in Japan werden geïntroduceerd. Deze laatste twee verschenen echter pas in 1983 in Europa, ná de Chrysler Voyager. Bovendien was de Nissan Prairie geen zevenzitter.

Woudagroep MPV-concept is in feite al ouder: reeds in 1956 bracht Fiat de Fiat 600 Multipla uit die zes zitplaatsen bood in drie rijen van twee. De Fiat 600 Multipla was gebaseerd op een Fiat 600. Hij bleef tot 1965 in productie. Ook de personenbus-uitvoering van de Volkswagen Transporter (1950) kan worden gezien als een vroege MPV, in de zin dat ook hiervan de banken verwijderd konden worden.

Bekende hedendaagse MPV’s zijn onder andere: Chrysler Voyager, Ford Galaxy, Peugeot 807, Renault Espace en de Volkswagen Sharan.

Tegenwoordig zijn full-size MPV’s een beetje uit de gratie en is het genre van midi-MPV’s erg populair. Voorbeelden hiervan zijn: Citroën C4 Picasso, Opel Zafira, Peugeot 5008, Renault Scénic, Toyota Verso, Volkswagen Touran. Deze kunnen minimaal vijf personen vervoeren. Sommige van de midi-MPV’s kunnen echter zeven passagiers meenemen: verschillende modellen kennen een verlengde variant, zoals de Citroën C4 Picasso en Renault Scénic, die tot 7 personen kunnen vervoeren.

De nieuwste trend zijn de mini-MPV’s met voorbeelden als: Citroën C3 Picasso, Nissan Note, Opel Meriva en de Renault Modus. Deze modellen houden het midden tussen een verhoogde compacte auto en of ziektekosten en een compacte middenklasser. Een en ander laat zien dat de term momenteel vooral verworden is tot marketingwoord; immers, zijn niet alle auto’s voor meerdere toepassingen geschikt? auto verzekeringen vergelijken

 

auto