Bus verzekeringen
Bus verzekeringen is maatwerk, daarom vragen wij verschillende offertes op bij diverse maatschappijen. Bel voor een offerte op maat !
0223 – 62 74 23
Toen de paarden door een motor vervangen werden, ontstond de automobiel omnibus, samengetrokken tot autobus, of kortweg bus. Voor het besturen is een speciaal rijbewijs nodig: D of DE, afhankelijk of er met een aanhanger wordt gereden.
Sinds 1 oktober 2003 is het chauffeursdiploma op een bus verplicht. Bussen worden vaak gebruikt voor het verrichten van openbaar vervoer en verder als touringcar voor vervoer over grote afstanden
Stadsbus
Een stadsbus is een bus geschikt voor personenvervoer binnen een stad of binnen een stedelijke agglomeratie. Een stadsbus heeft altijd een automatische transmissie, brede in- en uitstapdeuren en veel staanplaatsen.
Vandaag de dag worden stadsbussen steeds vaker voorzien van een lage vloer (350 mm) die soms bij de haltes nog verlaagd wordt (knielbus).
Stadsbussen komen voor in verschillende lengtes: de midibus (9-12 meter), standaard (12 meter), stretched (15 meter, 3 assen waarvan 1 sleepas ) en de gelede bussen (18 meter, 3 assen).
In sommige steden, waaronder Arnhem en (tot voor kort) Gent rijden elektrische stadsbussen (trolleybussen). In een aantal landen, met name in het Verenigd Koninkrijk, worden ook dubbeldeks bussen ingezet voor stadsvervoer. In Utrecht rijden stadsbussen van 25 meter lang (dubbel geleed, 4 assen).
De standaard stadsbus in Nederland werd sinds de jaren zestig (donker)rood geschilderd. Tegenwoordig heeft iedere stad weer zijn eigen kleuren. Ook in Frankrijk bepalen de grote steden zelf de kleuren van hun stadsbussen. Kortom voor bus verzekeringen bent u bij ons aan het goede adres !
Elk motorrijtuig dient volgens de wet verzekerd te zijn. Dus ook de meest bijzondere voertuigen. Woudagroep.nl is over het algemeen in staat om voor elk motorrijtuig een verzekeringsoplossing aan te bieden. Zo kunnen wij wel uw Touringcar verzekeren.
Onderstaand noemen we enkele voorbeelden van voertuigen die we kunnen verzekeren, maar eigenlijk kunnen we ook hier de lijst zo lang maken als we willen, want steeds weer dient zich een risico aan dat wij nog niet eerder hebben verzekerd. Des te groter de uitdaging om op zoek te gaan naar een passende dekking.
Wanneer kunt u uw touringcar verzekeren?
De meeste maatschappijen doen het liever niet. Zij vinden de risico’s te groot. Wij niet. Woudagroep.nl verzekert daarom ook:
- taxibedrijven;
- pizza- of koeriersdiensten;
- verhuur- en leasebedrijven;
- quads en trikes met een kenteken
- touringcars;
- vrachtauto’s;
- groene kentekens of handelaarsplaten.
Er rijden dagelijks ontzettend veel touringcars door Nederland en Europa. Als u dit aantal ziet, zou u niet verwachten dat het verzekeren van bussen een moeilijke aangelegenheid is. Veel verzekeringsmaatschappijen willen niet uw Touringcar verzekeren of hebben geen bus verzekeringen.
Gelukkig zijn er nog een paar verzekeraars die maatwerk kunnen leveren. Premie en acceptatie zijn onder andere afhankelijk van het KEMA-KEUR keurmerk, vergunning personenvervoer, het aantal personen, doel van de reis, nationaal/internationaal en reistijden.
Lange afstand bus
De ingezette bussen zijn meestal touringcars of andere comfortabele bussen. In Nederland bestond tot voor kort een nationaal systeem van langeafstandsbussen: de Interliner. Dit systeem is echter uit elkaar gevallen, onder meer door de privatisering van de OV-bedrijven en de introductie van de Q-liner van Arriva.
Bij versterkingsritten in de spitsuren worden vaak toerbussen ingezet. In sommige landen, waaronder Groot-Brittannië, bestaan er meerdere particuliere bedrijven die voor eigen risico langeafstandsbussen (National Express) exploiteren.
Deze bussen concurreren veelal met de spoorwegen, in plaats van het spoorwegnet aan te vullen, zoals bij de Interliner het geval is. Deze bussen zijn soms 15 meter lang (in plaats van de voor andere bussen gebruikelijke 12 meter), en voorzien van 44 zitplaatsen. Toch kunnen wij bus verzekeringen aanbieden.
Bij de achteras is dan een extra as bijgeplaatst (sleep as) om het draagvermogen per wiel binnen de wettelijke grenzen te houden. Deze zgn. derde as welke bij bochten meesturend is, wordt bij een snelheid van 20 km/u of meer weer geblokkeerd om de stabiliteit van de bus bij hogere snelheden te waarborgen.
Vliegveld bus
Bussen worden ook gebruikt om passagiers te vervoeren tussen een vliegtuig en het terminalgebouw.
Dit is nodig omdat de afstand soms net iets te ver is om te lopen, en bovendien omdat men wil vermijden dat passagiers over het platform gaan zwerven. Ook hier bieden wij bus verzekeringen aan.
Op de grootste luchthavens lopen de passagiers tegenwoordig meestal door een vliegtuig slurf, maar ook daar wordt nog vaak een bus gebruikt, soms alleen in noodgevallen. Het gaat hier om vervoer van een groot aantal personen over een vrij korte afstand (ongeveer een kilometer).
Vanwege de afstand zijn zitplaatsen nauwelijks nodig. Deze bussen hebben dan ook maar weinig zitplaatsen, een lage dagwaarde , waardoor de capaciteit hoger is en het in- en uitstappen sneller gaat.
Opmerkelijk is dat de bussen vaak veel breder zijn dan gewone bussen. Dat kan omdat de bussen niet op de openbare weg komen. Er bestaan vliegtuigbussen waarvan het passagierscompartiment omhoog kan worden gevijzeld zodat het direct tegen het vliegtuig kan worden gezet.
Er is dan geen vliegtuigtrap meer nodig om de passagiers te laten instappen.
Dubbeldekker
In Engeland komen van oudsher veel dubbeldeks bussen voor als stadsbus. Vooral de rode bussen in Londen zijn erg bekend. Het beroemde type “AEC Routemaster” met open achterbalkon en conducteur is eind 2005 buiten dienst gesteld. Ook hier bieden wij bus verzekeringen aan.
Tegenwoordig zijn er alleen nog dubbeldekkers met eenmansbediening en voor instap. De oudste dubbeldekkers waren gewone bussen, waarbij ook op het dak kon worden meegereden.
Later werd het dak overdekt en ontstond de dubbeldekker zoals we die nu kennen. De twee verdiepingen worden nog steeds aangeduid met “inside” en “on top”. Dubbeldeks bussen met een open bovenverdieping bestaan nog steeds: ze worden in veel steden gebruikt voor toeristische rondritten.
Ook in andere grote wereldsteden, zoals Berlijn, Dublin en Hongkong zijn dubbeldekkers aan te treffen. In het besloten vervoer worden ook wel dubbeldeks touringcars ingezet; deze bussen zijn echter op de benedenverdieping maar voor de helft geschikt voor reizigers, de rest is bagageruimte .